Werken als receptioniste bij VNN

Anoniem chatten

'De meeste cliënten moeten een gigantische drempel over.'

Alice van Bolhuis: 'Om hier te komen, moeten de meeste cliënten een gigantische drempel over. Als ze bellen ben ik de eerste persoon die ze spreken, als ze hier binnenkomen, ben ik de eerste die ze zien. Ik ben me daarvan bewust. Ik heb respect voor de mensen die hier komen – maar verwacht ook hetzelfde terug.


Alice van Bolhuis VNN In deze sector moet je, ook als receptioniste, je mannetje kunnen staan. Als iemand onaardige dingen over de telefoon roept en dat maar blijft doen, dan zeg ik heel rustig dat ik nu ga ophangen. Je moet je eigen grenzen aangeven. Maar dat vind ik ook zo mooi aan dit werk. Dat je met mensen te maken hebt. Mensen die hulp nodig hebben.

Het voordeel van mijn functie is dat de cliënten niets van mij hoeven, en andersom ook niet. Ik kan ook geen beslissingen over hen nemen en dat praat soms heel makkelijk. Bovendien vertrouwen ze me: ik zit hier vier dagen in de week, sommigen zie ik meerdere keren per week. Ik ben een vast gezicht, oordeel niet, ik luister alleen maar, stel iemand op z’n gemak, zorg dat iemand z’n verhaal kwijt kan. En ja, we lachen ook samen, heerlijk, het hoeft niet allemaal te serieus hoor. En soms is iemand heel boos of verdrietig.

Maar mijn kracht is dan: rustig zijn, dat doe ik met mijn houding, door wat ik zeg, door mijn uitstraling. Ik heb niet de illusie dat ik de mensen uit de sores help, maar ze komen hier met een hulpvraag en dat is soms moeilijk om toe te geven: daar is moed voor nodig.

Het enige dat ik dan kan doen, is mensen een warm welkom geven en ze laten zien dat het goed is dat ze er zijn.'




Het verhaal van Alice is onderdeel van de landelijke arbeidsmarktcampagne #IkZorg.
De campagne ‘Ik Zorg’ is een samenwerking van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en branche-, beroeps-, werknemers- en   werkgeversorganisaties in de sector Zorg & Welzijn. Doel van de campagne is meer mensen enthousiast maken en houden voor werk in deze sector. De  campagne heeft een meerjarig karakter. Dit verhaal en vele andere verhalen over werken in de zorg kun je lezen op www.ontdekdezorg.nl