Ouder worden en alcohol

Anoniem chatten

Ouder worden en niet meer tegen alcohol kunnen

Het drinken van alcohol is sociaal geaccepteerd en wordt in het algemeen, ook bij het ouder worden, minder als een probleem gezien. Toch krijgt een toenemend aantal ouderen gezondheidsproblemen door het gebruik van alcohol. Meestal komen ze dan bij de professionele hulpverlening terecht.

Effect van alcohol bij het ouder worden
Als je ouder bent verdraag je alcohol minder goed dan een jong volwassene. Dit komt door een veranderde lichaamssamenstelling. Het zenuwstelsel raakt namelijk gevoeliger voor de effecten van alcohol. Bij oudere vrouwen hebben de hormonale veranderingen ook nog eens invloed op die gevoeligheid.
De verhouding vet en water in je lichaam verandert als je ouder wordt, waardoor de concentratie alcohol in je lichaam toeneemt. Ook de afbraak en afvoer van alcohol door de maag, lever en nieren verloopt trager. Doordat alcohol dus langer in je lichaam blijft zitten, richt het ook meer schade aan.
 

Alcohol en medicijnen
Alcohol en medicijnen - die ouderen over het algemeen meer gebruiken - kunnen ook negatief op elkaar reageren. De werking van de medicijnen vermindert, wordt versterkt of de medicijnen werken helemaal niet meer. Daarnaast kan alcohol zorgen voor sterkere bijwerkingen van medicijnen. Alcohol in combinatie met medicijnen is dus heel riskant.

Alcohol is een slecht slaapmiddel
Veel ouderen hebben moeite om ’s avonds in te slapen en nemen daarom het wel bekende ‘slaapmutsje’. Hoewel je van een beetje alcohol wel eerder inslaapt, ben je er vaak ook weer eerder wakker van. De kans is groot dat je door alcohol dus minder goed slaapt en ’s nachts of in de vroege ochtend al weer wakker wordt.
Het is niet verstandig om te wennen aan alcohol voor het inslapen, omdat je er dan juist afhankelijk van wordt.

Wanneer is alcohol drinken nog verantwoord?
VNN adviseert om als oudere geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas alcohol, per dag te drinken. Dit is het advies van de Gezondheidsraad en gebaseerd op het voorkomen van een gewoonte. Alcohol is niet te combineren met werken, sporten en autorijden en het is verstandig om bewust met alcohol om te gaan bij stress of persoonlijke problemen.

Om gewoontevorming en afhankelijkheid van alcohol tegen te gaan, is het verstandig om minstens 2 dagen in de week niet te drinken.

Hoeveel alcohol zit er in een glas?
Als alcohol wordt geschonken in het juiste glas (sterke drank in een borrelglas, wijn in een wijnglas en bier in een bierglas) zullen deze glazen allemaal dezelfde hoeveelheid alcohol bevatten: ongeveer 10 gram. Iemand die een glas bier of wijn drinkt, krijgt dus evenveel alcohol binnen als iemand die een borrel drinkt.

Lees gerust ook de informatie op onze pagina's:

Niet meer tegen alcohol kunnen en hulp nodig?
Kun je niet meer tegen alcohol en heb je moeite om te stoppen of te minderen?  
Je kunt altijd bellen met Voorlichting & Preventie bij jou in de buurt.

Natuurlijk kun je ook contact met ons opnemen of een persoonlijke vraag stellen aan een medewerker van de chatservice van VNN.

Video afspelen
Portret van Petra
Video afspelen

In dit filmpje vertelt Petra, 60 jaar, hoe het met haar is gegaan toen ze erachter kwam dat ze meer alcohol dronk dan goed voor haar was. Alhoewel het verhaal op waarheid is gebaseerd zijn naam en portret gefingeerd.

Publicatie 'Ouder worden en alcohol'
In de whitepaper 'Ouder worden en alcohol drinken. Kan het kwaad?' van VNN kun je alles lezen over alcohol en hoe jij het beste met jouw alcoholgebruik kunt omgaan. 

In de whitepaper komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Het herkennen van problemen en het voorkomen van erger
  • Wat zeggen de cijfers over het gebruik van alcohol bij 55-plussers?
  • Wanneer is alcohol drinken nog verantwoord?
  • Alcohol en afhankelijkheid
  • Wanneer is het verstandig om hulp te zoeken?

Download hier gratis de publicatie 'Ouder worden en alcohol drinken'.

Video afspelen
VNN-webinar FRIS ouder worden - met minder alcohol
Video afspelen

Over de impact van alcohol op het ouder wordende lichaam en op de verandering van de leefsituatie. En tips wat je kan doen (en laten) als naastbetrokkene of professional. Voor wie? Voor een brede doelgroep: Partners, kinderen van en andere naastbetrokkenen die te maken hebben met iemand in de directe omgeving die (veel) drinkt Medewerkers thuiszorg, wijkteams en andere hulpverleners ...