Cognitieve gedragstherapie bij verslaving

Anoniem chatten

Cognitieve gedragstherapie (cgt) is een combinatie van gedragstherapie en gesprekstherapie. Cognitieve gedragstherapie is een van de meest gebruikte behandelvormen in Nederland. Het kan ook erg effectief zijn bij de behandeling van verslaving. Meer dan de helft van de mensen met alcohol- of drugsverslaving heeft baat bij cgt.

Cgt gaat ervan uit dat je negatieve gevoelens en je gedrag niet voorkomen uit bepaalde gebeurtenissen zelf, maar de manier waarop je dingen ziet. Als je leert deze negatieve gedachtes anders te interpreteren, krijg je een objectievere kijk op je gevoelens en wat je meemaakt. Gedrag en gedachten houden verslaving in stand. Tijdens de therapie ga je actief werken aan het veranderen van beide punten. Het idee is dat je leert door dingen te ervaren, stap voor stap. Je moet echt dus aan de slag met jezelf, cgt is geen wondermiddel.

Hoe werkt cognitieve gedragstherapie?
Samen met de therapeut bekijk je je gebruik. Wat zijn de voordelen en de nadelen? Zitten er ook risico’s aan je gebruik? En welke invloed heeft het op je werk en je relaties met familie en vrienden? Met je therapeut maak je afspraken over de doelen die je wilt halen en hoe je kunt voorkomen dat je in je verslaving vervalt. Ook maken jullie samen een noodplan voor wanneer het even niet wil lukken. Vaak helpen deze stappen al bij het verminderen van de verslaving.

Ook kijk je in welke situaties je naar je verslaving grijpt. Is dat wanneer je stress ervaart? Wanneer je je verveelt? Of wanneer je uitgaat? Je kijkt ook naar jouw gedachten. Heb je echt een paar glazen nodig om gezellig te zijn? Samen bekijken jullie naar wat je kunt doen in dit soort situaties. Door te oefenen met ander gedrag doe je nieuwe leerervaringen op.

Cgt bij VNN
Cgt kan zowel in groepsverband als individueel plaatsvinden. De behandeling bestaat uit 13 bijeenkomsten. De structuur van elke bijeenkomst ziet er als volgt uit: introductie, huiswerkbespreking, registratie middelengebruik, uitwerken thema aan de hand van de huiswerkoefening uit de vorige bijeenkomst, introductie nieuw thema, huiswerk afspreken betreffende het nieuwe thema, afsluiting. Elke bijeenkomst duurt 45 minuten.