Anoniem chatten

FACT

FACT staat voor Flexible Assertive Community Treatment.  

FACT-zorg voorkomt gezondheidsschade, verlies van kwaliteit van leven en overlast voor de omgeving. FACT is effectief en voorkomt hoge zorgkosten waardoor iemand als gevolg van verwaarlozing minder en korter kan worden opgenomen in een kliniek of ziekenhuis.

FACT-cliënten
Door de FACT-zorg kunnen ook ernstig ontregelde verslaafde, (en vaak ook psychiatrische) cliënten zelfstandig in een wijk wonen. Met als doel (meer) meedoen in de samenleving. De zorg aan cliënten vanuit de FACT-teams is van lange duur omdat de problematiek vaak ernstig en hardnekkig is. Het gaat over cliënten die soms meerdere malen per week in crisis raken. 

FACT wordt ook toegepast voor cliënten die minder zorg nodig hebben. Bij hen volstaat begeleiding door een individuele medewerker. Deze groep cliënten wordt minimaal twee maal per jaar door het hele FACT-team besproken. De contactfrequentie met deze cliënten kan variëren tussen wekelijks of één keer per zes weken.

FACT-team VNN
Een FACT-team van VNN begeleidt volwassenen en jongeren met verslavingsproblemen en zorgvragen op meerdere levensgebieden (wonen, werken, sociale contacten, zelfverzorging enz.). Ook mensen die geen hulpvraag hebben, worden door een FACT-medewerker bezocht. Dat is het geval als het vermoeden bestaat dat zij psychische ziek zijn, overlast veroorzaken of zichzelf vervuilen. FACT-teams bezoeken de mensen thuis, bij maatschappelijke opvang of in beschermde woonvormen.

Het FACT-team komt dagelijks bij elkaar om de groep cliënten die tijdelijk meer zorg nodig hebben te bespreken en daar acties op uit te zetten. Belangrijk is dat de cliënten steeds met dezelfde groep hulpverleners te maken krijgt. Hierdoor krijgt de cliënt vertrouwen en kan vanuit het duurzame contact de hulp op gang komen.

FACT-methodiek
Het behandelaanbod van VNN sluit aan bij het dagelijks leven en richt zich, naast verslaving op de vermindering van psychische klachten, op wonen, werken, leren, vrijetijdsbesteding, sociale relaties en het familieleven.

De FACT-methodiek kent 3 soorten interventies:
- ontregeling/crisis: intensieve zorg, soms is opname gewenst
- behandeling: medicatie, diagnostiek, therapieën en vaardigheidstraining
- herstel: leren omgaan met verslaving en de krachtbronnen van de cliënt versterken
Deze interventies volgen elkaar niet chronologisch op, maar kunnen door elkaar heen lopen. Dit is afhankelijk van hoe het met de cliënt gaat en of hij/zij intensieve hulp nodig heeft. De beoordeling daarvan vindt plaats in het contact tussen de cliënt en de hulpverlener.

Multidisciplinair team
Een FACT-team bestaat bij VNN meestal uit de volgende werkers:

• Psychiater
• Verslavingsarts/basisarts
• (Klinisch) psycholoog
• Verpleegkundige 
• Sociaal psychiatrisch verpleegkundige 
• GGZ Verpleegkundig specialist
• Maatschappelijk werker
• Woonbegeleider
• Sociaal juridisch dienstverlener
• Ervaringsdeskundige

Alle genoemde specialismen zijn bij de zorg betrokken van deze patiëntengroep. Ieder heeft een aantal eigen cliënten. De verschillende deskundigen van het FACT-team komen dagelijks bij elkaar voor een cliëntenbespreking. Nieuwe cliënten en cliënten in crisis worden daar besproken. Het FACT-team geeft elkaar raad en kan bij crisis zo nodig voor elkaar invallen. FACT-teams werken volgens shared caseload en het landelijk FACT-model. 

Samenwerking
Het FACT-team werkt nauw samen met lokale zorgnetwerken. Een FACT-team kan voor meerdere doelen worden ingezet

• Casefinding
• Consultatie over cliënten
• Begeleiding en behandeling van cliënten

Het FACT-team zoekt actief samenwerking met andere organisaties in de wijk. Denk hierbij aan: de woningbouwvereniging, maatschappelijke opvang, veiligheidshuis, reclassering, afdeling Welzijn van de gemeente, de wijkagent, huisarts, beschermd wonen, Jeugdzorg, GGZ-instellingen, hulp bij huiselijk geweld, organisaties op het gebied van dagbesteding, vrijetijdsinvulling en/of werk. In Friesland zijn gezamenlijke FACT-teams met GGZ Friesland.
Met de samenwerkingspartners wordt afgestemd welke zorg nodig is en wie wat biedt. Als het kan wordt de cliënt weer overgedragen aan de gebiedsteams.

Daarnaast is een belangrijk uitgangspunt dat de belangrijke naasten van de patiënt zoals familie en vrienden bij de behandeling betrokken wordt.

Aanmelding
De huisarts kan of een sociaal team/wijkteam kan een client aanmelden. Het FACT-team gaat dezelfde dag naar de cliënt toe. Samen met de cliënt regelt de FACT-medewerkers zo nodig een verwijzing van de huisarts. Daarna kan de aanmelding in gang gezet worden. De hoofdbehandelaar stelt een behandelplan op. Dit plan wordt minimaal jaarlijks geëvalueerd en waar nodig geactualiseerd. Hierbij wordt, naast de psychiatrische problematiek, ook aandacht besteed aan de somatiek, de sociale omgeving en de andere levensgebieden zoals wonen, financiën, justitie en werk. Om de mening van cliënten te weten, vullen zij een ROM-vragenlijst in. Routine Outcome Measurement (ROM) is het ‘routinematig’ meten van het klachtenbeloop, het dagelijkse functioneren en de kwaliteit van leven van cliënten.

Contact en bereikbaarheid
Het FACT-team is maandag t/m vrijdag bereikbaar van 09.00 uur tot 17.00 uur. 

Binnen kantooruren doet het FACT-team zelf de crisisinterventies. Buiten kantoortijden wordt de crisisdienst van de GGZ instelling ingeschakeld. De GGZ kan zo nodig via de bereikbaarheidsdienst van VNN in overleg treden.

Voor adressen van de FACT-teams van VNN, zie VNN in de buurt.