Behandelmogelijkheden
Heb je de stap gezet om hulp te vragen, dan zijn er veel mogelijkheden voor behandeling. In het intakegesprek wordt je situatie in kaart gebracht en samen met jou wordt een behandelplan opgesteld. Een opsomming van mogelijkheden zie je hieronder.
Welke behandelmogelijkheden zijn er?
Afkicken
Afkicken is het stoppen met het gebruiken van verslavende middelen als bijvoorbeeld alcohol en drugs of verslavende gewoontes als gokken en gamen. Het wordt ook wel ontwennen of detox genoemd. Je lichaam protesteert met afkickverschijnselen omdat het gewend is geraakt aan een verslavend middel. De afkickverschijnselen, of ontwenningsverschijnselen, kunnen zowel lichamelijk als geestelijk zijn.
Lees er meer over en hoe VNN kan helpen bij het afkicken.
Zorgkaart Nederland
We zijn benieuwd hoe je de zorg bij VNN hebt ervaren.
Het verhaal van Robert
“De niet-veroordelende opstelling van mijn begeleider.” Robert weet zeker dat dat een van de belangrijkste dingen was die hem van zijn verslaving aan alcohol én roken heeft afgeholpen. “Plus mijn doelbewuste visualisatie van het akelige sterfbed dat mij stond te wachten als ik zou blijven roken.” In september 2017 ging Robert (40) in behandeling bij VNN om van zijn toen al vier jaar durende alc...
Rechten van cliënten
Een belangrijk recht van cliënten - en van groot belang - is het recht op informatie. Iedere cliënt heeft recht op deskundige informatie over de verslaving waarvoor hij hulp vraagt en over de behandeling of begeleiding. Die informatie heb je nodig om te kunnen beslissen over je zorgplan. Want daarover moet je toestemming geven. Zonder je toestemming mag het zorgplan niet uitgevoerd worden.
Om deskundige hulp te kunnen geven, vragen wij van je als cliënt je behandelaar duidelijk en volledig te informeren. Zo vragen wij van je de adviezen van de behandelaar op te volgen en afspraken na te komen.
Lees verder bij Rechten cliënten van VNN
Vertrouwenspersoon
Als cliënt kun je tijdens je behandeling op elk moment contact opnemen met de patiëntenvertrouwenspersoon (PVP). De PVP kan je advies geven en samen met jou en de betreffende medewerker praten. De PVP werkt niet bij VNN, is onafhankelijk en gaat uit van jouw wensen. De PVP kan je vertellen wat je met jouw klacht kunt doen.
Lees meer over de patiënt- en familievertrouwenspersoon