VNN en het coronavirus

Anoniem chatten

VNN en het coronavirus
Laatste update: 12 mei 2020

Op deze pagina vind je informatie over hoe VNN omgaat met het coronavirus. De maatregelen zijn gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM en de overheid.

Onze zorg gaat door. We zijn er. Ook nu.
VNN is veilig voor u als bezoeker of cliënt. U bent van harte welkom! 

  • Nieuwe cliënten kunnen zich via de huisarts aanmelden voor hulp
  • Intakes en behandelingen gaan gewoon door. Ze vinden plaats via (beeld)bellen en zo nodig op locatie. De ervaringen met (beeld)bellen, van zowel cliënten als behandelaren, zijn positief!
  • Opname in een van de klinieken van VNN is ook mogelijk.

Spreiding, Afstand, Schoon (SAS)
Wij zorgen in onze contacten voor ‘Spreiding, Afstand en Schoon’. VNN heeft hier het woord SAS aan toegekend.
Wat houdt dit in? 

  • Intakes en behandelingen vinden plaats via (beeld)bellen en zo nodig op locatie.
  • Wij vragen onze cliënten 1,5 meter afstand te houden, handgel te gebruiken bij binnenkomst en te hoesten en te niezen in de elleboog. Heb je coronaverschijnselen of ben je de afgelopen 14 dagen in contact met iemand geweest die besmet is met het coronavirus? Blijf dan thuis. Let op: bij het betreden van de VNN-locatie wordt gevraagd of u coronaverschijnselen heeft. Uiteraard houden ook onze medewerkers zich aan de maatregelen. 
  • Bezoek in klinieken en op woonlocaties is beperkt mogelijk. 

Zie voor verdere uitleg over SAS het filmpje Anderhalvemeter bij VNN 

Wij beseffen dat de maatregelen ingrijpend kunnen zijn. We rekenen op uw begrip. Alleen samen komen we de coronacrisis door. 

    Meer informatie of contact?
    Wil je graag advies of twijfel je over hulp? Aarzel niet en bel 088 234 34 34. Je kunt je vragen ook mailen via Stel een vraag. We hebben ons team uitgebreid om iedereen zo goed mogelijk te woord te staan. 

    Luisterend oor?Trek aan de Bel

    VNN heeft ook een gratis anonieme telefonische dienst: Trek aan de bel. Ervaringsdeskundige vrijwilligers, die kennis hebben van en ervaring met verslaving, bieden een luisterend oor. De dienst is voor iedereen die geraakt wordt door problemen die ontstaan door gebruik van middelen of een verslaving. De vrijwilligers luisteren zonder oordeel en met aandacht naar mensen hun verhaal. Trek aan de bel is 7 dagen per week bereikbaar tussen 9:00 en 23:00 uur via 0800 020 27 21.

    Filmpjes voor cliënten

    In de periode van de Coronacrisis kunnen veel groepsbijeenkomsten voor cliënten en naasten geen doorgang vinden. Om toch enige ondersteuning te bieden, hebben VNN-trainers een platform opgezet voor filmpjes. Zo zijn er filmpjes als 'Omgaan met coronastress' en 'Hoe hou ik de moed erin?'

    Het platform Filmpjes voor cliënten wordt met regelmaat aangevuld met nieuwe filmpjes.

    Muziek in de Coronacrisis

    Blog van Roeland van der Velde, muziektherapeut

    'Hit The Road Jack' Wat doe je als je een groot deel van wat je anders binnen muziektherapie doet, plotseling niet meer mág doen? Het bespelen van instrumenten is vanuit alle hygiënische voorzorgsmaatregelen niet meer verantwoord. Cliënten in de kliniek Bolsterburen moeten er flink aan wennen. Juist nu ervaren ze de behoefte om te ontladen en smachten ze naar vrijheid. Vrijheid die ze kunnen be...

    Vragen over (overmatig) gebruik van beeldscherm, alcohol, drugs en over gokken, roken in de Coronacrisis

    Bericht van de Cliëntenraad

    Beste cliënten,

    Dan ben je eindelijk opgenomen en nam je de beslissing om je te laten behandelen en dan loop je plotseling door het Coronavirus tegen allerlei regels en beperkingen aan. Het is niet gemakkelijk om je juist nu te concentreren op je behandeling en om van je verslaving af te komen.
    Als leden van de Cliëntenraad hebben er alle vertrouwen in dat het je lukt om zowel het virus als je verslaving te bestrijden. Wij steunen je hierin en wensen je sterkte en succes. We staan achter je!

    De Coronacrisis maakt het ons onmogelijk jullie te bezoeken. Wij vertrouwen erop dat jullie dat begrijpen. Maar op deze manier laten we jullie weten dat we met jullie meeleven. Wij wensen jullie veel sterkte en kracht om deze moeilijke tijd te overwinnen. Hulde voor jullie allemaal!

    Wil je contact met één van de leden van de Cliëntenraad, benader ons dan in de crisisperiode via ons e-mailadres clientenraad@vnn.nl. Wij nemen dan contact met je op. Vermeld ook je telefoonnummer waarop wij je kunnen bereiken!

    Drugstestservice

    De drugstestservice voor uitgaansdrugs is in deze coronacrisis anders georganiseerd. Het spreekuur is vervallen. Alleen in uitzonderlijke gevallen kun je een nieuwe sample aanleveren om te laten testen. Bijvoorbeeld omdat je vermoedt dat je drugs vervuild zijn of omdat je ernstige klachten kreeg na gebruik.

    Wil je iets laten testen, stuur dan een verzoek naar testservice@vnn.nl met vermelding van je telefoonnummer en de locatie die je wilt bezoeken (Groningen of Leeuwarden). Binnen 3 werkdagen word je gebeld door een tester. De tester bepaalt of je het sample mag inleveren voor een analyse. Zo ja, dan krijg je een volgnummer en een afspraak over plaats en tijdstip waarop je je sample met het verstrekte volgnummer in kan leveren. 

    • Een pil moet onbeschadigd zijn. Dus geen brokjes, halve of gebroken pillen inleveren
    • Van poeder moet je minimaal 150 mg inleveren.

    Kom precies op het afgesproken tijdstip. Kom je te vroeg, wacht dan buiten tot het moment van afspraak. Kom je te laat, dan vervalt je afspraak. Heb je coronaverschijnselen, dan word je de toegang tot ons pand geweigerd. Neem in dat geval contact op met de tester om samen te kijken naar een oplossing.
    Kijk voor aanvullende info op www.drugs-test.nl

    Op de website Drugs&Uitgaan staat Drugsgebruik in tijden van het Coronavirus en op de website van Unity lees je praktische tips over het Coronavirus en drugsgebruik.

    Coronavirus en het indienen van een klacht

    Klachtenfunctionaris
    Bij de klachtenfunctionaris van VNN kunt u nog steeds een klacht indienen. VNN volgt de richtlijnen van de Rijksoverheid. Dit betekent dat alle contacten zoveel mogelijk telefonisch of per e-mail verlopen. De klachtenfunctionaris is telefonisch en per e-mail bereikbaar voor uw vragen.

    Het telefoonnummer van de klachtenfunctionaris van VNN is 06 – 12 25 01 46.

    Klachtencommissie VNN
    De behandeling van uw klacht door de klachtencommissie is in ieder geval uitgesteld tot 6 april 2020. Dit betekent dat uw klacht behandelt wordt als de situatie het weer toelaat.
    klachtencommissie@vnn.nl
    06 – 105 60 863

    Patiëntvertrouwenspersonen
    De patiëntvertrouwenspersoon (pvp) is minder of geheel niet aanwezig op locaties van VNN. De pvp werkt zoveel mogelijk vanuit huis. Dit betekent dat u telefonisch of per e-mail contact kunt opnemen.

    Videoboodschap van de Raad van Bestuur

    Filmpje, 4.17 minuten

    Gabriël Anthonio, Voorzitter Raad van Bestuur, legt uit hoe VNN de 'anderhalvemeter' van de coronacrisis in de praktijk brengt. 'VNN zet SAS in: Spreiding, Afstand, Schoon. Onze zorg gaat door, ook nu'.

    Videoboodschap Gabriël Anthonio

    Filmpje, 10.33 minuten

    Videoboodschap van Gabriël Anthonio, Raad van Bestuur, voor medewerkers van VNN: "Laten we onze verantwoordelijkheid blijven nemen en zorg hebben voor de ander"