Ervaringsverhalen

Werken met de Digitale Assistent: ‘Het gebruik in de zorg is eigenlijk dé perfecte toepassing voor AI’

  • Categorie: Medewerkerverhaal
  • Leestijd: ~2 minuten lezen

Stefan werkt al vanaf het begin met het AI-hulpmiddel en is er erg tevreden over. ‘Ik zou iedereen aanraden het op z'n minst een keer te proberen. Deze ontwikkelingen zijn er echt op gericht om het werk makkelijker te maken.’ 

Na het afronden van zijn studie Verpleegkunde met een stage bij VNN, werkt Stefan nu al meer dan 3 jaar als Verpleegkundige Outreachend in Leeuwarden. ‘Ontwikkelingen op het gebied van AI hebben sowieso mijn persoonlijke interesse, dus ik ben blij dat VNN dit als werkgever ook interessant vindt.’ 

Hoe het werkt 

De Digitale Assistent is een web-applicatie die bij VNN gebruikt kan worden voor het uitwerken van je afspraken. De app is speciaal voor VNN ontwikkeld. Van tevoren kies je het soort rapport dat je wilt hebben, zoals bijvoorbeeld notulen van een vergadering of een behandelgesprek met je cliënt. Je zet je laptop of telefoon daarna in de buurt en houdt je gesprek zoals je dat gewend bent. De Digitale Assistent neemt het gesprek op en werkt het voor je uit. ‘Het voordeel hiervan is dat alle rapportages een uniforme lijn aanhouden. Elke behandelaar die het verslag leest zal het snappen; dat is handig als je een casus overneemt. De Assistent weet ook welke informatie belangrijk is in de zorg én voor de zorgverzekeraar; dat staat er dus duidelijk in.’ 

De perfecte toepassing van AI 

Volgens Stefan blijft de rapportage echter ook persoonlijk. ‘Je zult het altijd moeten checken en aanvullen. Daardoor wordt de verhouding tussen AI en je eigen stijl ongeveer 80/20. Ik merk dat het uitwerken sneller gaat, omdat je niet vanaf 0 hoeft te beginnen.’ Hij moest wel even wennen aan het gebruik van een laptop bij ieder gesprek. ‘Ik dacht dat het afstand zou scheppen. Maar je zet hem er vaak gewoon naast en dat voelt snel normaal. Ik merk dat het mij juist meer aandacht en ruimte voor de cliënt geeft.’  

Het levert ook leuke gesprekken op met cliënten. ‘AI is veel in het nieuws, voornamelijk negatief. Maar als ik vertel hoe de Digitale Assistent werkt reageren ze heel positief. Het gebruik in de zorg is eigenlijk dé perfecte toepassing voor AI.’  

"Omdat VNN er vroeg bij is, kunnen we de tool optimaliseren naar wat voor ons het beste werkt"
Stefan

Op tijd aanhaken 

'Ik ben al vroeg gaan experimenten met de Digitale Assistent. Dit gaf mij de mogelijkheid om veel feedback te sturen toen VNN met de pilot startte. Ik vind dat je op tijd moet aanhaken bij innovatie; op een gegeven moment kun je er niet meer omheen. Omdat VNN er vroeg bij is, kunnen we de tool optimaliseren naar wat voor ons het beste werkt.' 

Inmiddels zit Stefan namens VNN in de expertgroep van Valuecare, de eigenaar van de app. ‘We hebben korte lijnen met Valuecare. Als ik iets tegenkom dat niet goed werkt, is het vaak de volgende week al verholpen. Dit helpt bij het nog meer toepassen op ons soort zorg. ' 

Verandervermogen 

Ook voor de komende generatie collega's is het gebruik van AI interessant. ‘Op de opleiding wordt ook met dit soort tools gewerkt. Daarom is het mooi als VNN daar op aan kan sluiten. 

Stefan vindt niet dat er nadelen zitten aan het werken met de Digitale Assistent. ‘Het is altijd even wennen. Hoe lang dat duurt, dat hangt af van je eigen verandervermogen. Verandering is niet altijd slecht, je mag het jezelf ook gunnen. Ik wil mensen niet overhalen, ik hoop ze juist met mijn enthousiasme aan te steken.’